نقد و بررسي فيلم سينمايي شواليه سبز (The Green Knight)

نقد و بررسي فيلم ها، سزيالها و انيميشن هاي روز دنيا

نقد و بررسي فيلم سينمايي شواليه سبز (The Green Knight)

۲۵ بازديد

فيلم سينمايي شواليه سبز

فيلم The Green Knight به فارسي شواليه سبز محصول ۲۰۲۱ آمريكا و ايرلند است. فيلم شواليه سبز The Green Knight حماسه قرون وسطي فانتزي توسط ديويد لوري ، كارگردان، نوشت، ويرايش، و توليد شده است. در اين فيلم ديو پاتل در نقش گواين ، برادرزاده پادشاه آرتور بازي مي كند كه براي آزمايش شجاعت و رويارويي با شواليه سبز راهي سفر مي شود . بر اساس شعر قرن چهاردهم سر گاواين و شواليه سبز ، در اين فيلم آليشيا ويكاندر ، جوئل اجرتون ، ساريتا چودوري ، شان هريس ورالف اينسون . شواليه سبز در تئاتر آمريكا در ۳۰ ژوئيه ۲۰۲۱ توسط A24 منتشر شد . اين فيلم با تمجيد از كارگرداني لوري ، بازي پاتل ، فيلمبرداري و جلوه هاي بصري مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.

معرفي شخصيت هاي فيلم 

  • ديو پاتل در نقش گواين
  • آليشيا ويكاندر در نقش اسل و بانو
  • جوئل اجرتون در نقش لرد
  • ساريتا چودوري در نقش مادر
  • شان هريس در نقش پادشاه
  • رالف اينسون در نقش شواليه سبز
  • كيت ديكي در نقش ملكه
  • بري كيوگان در نقش پاك كننده

بررسي فيلم يك مكان ساكت 2 (A QUIET PLACE PART II)

خلاصه داستان فيلم

فيلم The Green Knight

در خلاصه داستان فيلم The Green Knight آمده است. گاواين به تنهايي در يك سالن بزرگ بر تخت پادشاهي نشسته است. وقتي روايت داستان خود را روايت مي كند ، تاجي از بالا به پايين مي افتد. هنگامي كه تاج روشن مي شود ، سرش در شعله هاي آتش فوران مي كند. گاوين صبح روز كريسمس در يك فاحشه خانه توسط معشوقش ، اسل معمولي بيدار مي شود. او به كاملوت برمي گردد و پس از سرزنش مادرش مورگان لو فاي ، در يك ميز در ميز گرد با عمويش پادشاه آرتور شركت مي كند ، كه گاواين را به طرف خود دعوت مي كند. در برج ، لو فاي يك مراسم جادويي انجام مي دهد . شواليه سبز مرموزبا اسب وارد دربار آرتور مي شود و دادگاه را به چالش مي كشد: هر شواليه اي كه بتواند ضربه اي به او وارد كند ، تبر سبز خود را برنده مي شود.

با اين حال ، او بايد كريسمس آينده به نمازخانه سبز سفر كند و در مقابل ضربه اي برابر دريافت كند. گاواين اين چالش را بر عهده مي گيرد. به جاي دعوا ، شواليه سبز زانو مي زند و سرش را پايين مي اندازد. گاوين سرش را بريد. شواليه سبز بلند مي شود و سر بريده خود را بالا مي آورد ، گاواين را به ياد معامله مي اندازد و با خنده از قلعه پياده مي شود. در طول سال آينده ، داستان گاواين بازگو مي شود و شهرت او افزايش مي يابد ، با اين حال او روزهاي خود را با مشروب مي گذراند. وقتي زمان كريسمس نزديك مي شود ، پادشاه به گاوين يادآوري مي كند كه پايان بازي خود را حفظ كند. گاواين با اسب به سمت نمازخانه سبز حركت مي كند ، تبر سبز و كمربند سبز ساخته شده توسط مادرش را مي گيرد ، كه مدعي است تا زماني كه آن را بپوشد هيچ آسيبي به او نمي رسد.

نقد و بررسي فيلم سينمايي هيچ كس Nobody

نقد فيلم

فيلم The Green Knight

فيلم The Green Knight يا شواليه سبز بدون هياهوي تبليغاتي و فارغ از جريان‌هاي رايج در سينماي غرب به مرحله‌ي اكران و انتشار رسيد. اثري كه بي‌نقص نيست اما حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد.

فيلم شواليه سبز برگرفته از يك شعر درباره‌ي گاوايين است؛ يكي از شواليه‌هاي مهم آرتور شاه و آزمون عجيبي كه پيش روي‌ او و موجودي اسرارآميز به اسم شواليه سبز قرار مي‌گيرد. ديويد لوري (David Lowery) به عنوان فيلم‌ساز تصميم مي‌گيرد تا از داستان شواليه سبز، يك اقتباس آزاد را جلوي دوربين به نمايش بكشد. به همين سبب قرار نيست با يك قصه‌ي تمام و كمال شاعرانه و حماسي روبه‌رو شويم. با اين اوصاف طرح داستانيِ فيلم شواليه سبز به شدت يادآور آزمايش‌هاي پهلوانان شاهنامه‌ي فردوسي است؛ به خصوص هفت خان رستم. اين طرح داستاني در فيلم شواليه‌ي سبز نه مثل شاهنامه، بلكه به فرمِ فيلم‌هاي تاريخي قديمي انگليس نمايان مي‌شود. آن هم در قالب چند فصل و يك ميان پرده. سفري را قرار است تماشا كنيم كه كاراكترِ اصلي، نه راه و رسم پهلوانانه‌ي قهرمانان در شاهنامه‌ي خودمان را دارد و نه توانمندي و زور و بازوي اساطير را.

فيلم شواليه سبز

اگر طرح داستاني فيلم شواليه سبز را به درستي متوجه نشويد، از اين فيلم لذت نخواهيد برد. شواليه سبز از المان‌هاي ژانر فانتزي بهره مي‌برد، اما ريتم داستان به شدت كند و آرام است. اقتضاي فيلمي كه از شعر برگرفته شده، بيشتر از اين نيز نيست، اما بايد در نظر داشت كه روايت فيلم با يك كتاب زمين تا آسمان مي‌تواند تفاوت داشته باشد. بارزترين ايراد فيلم در تدوينش نهفته. براي مثال سكانس‌هاي طولاني مدتي را مي‌بينيم كه گاوايين صرفا در حركت است و هيچ كنش و واكنش خاصي از اين قهرمان را شاهد نيستيم. فيلم‌ساز تلاش كرده تا مشقت‌هاي اين كاراكتر را نشان دهد. مخاطب كه ما باشيم مثل گاوايين از اين حجم بلا و بدبختي كه بر سرش نازل مي‌شود كلافه مي‌شويم. در سفر عجيب و غريبِ گاوايين، بيننده از يك نقطه به بعد با او همدردي مي‌كند اما تنها ايراد فيلم‌نامه‌ي شواليه سبز در اينجاست كه در قدم اول به ما گاوايينِ اصلي و اوليه را به درستي نمي‌شناساند. در غير اين صورت وقتي شخصيت اصلي داستان وارد يك سفر پرمخاطره مي‌شود، به تدريج تغييرات بنياديني را در گاوايين به چشم خود مي‌بينيم.

بهترين فيلم هاي آنجلينا جولي Angelina Jolie

سخن پاياني

فيلم The Green Knight در قصه‌گويي موفق است، هر چند اگر بدون هيچ پيش‌زمينه‌اي به پاي چنين اثري بنشينيد احتمالا نااميد خواهيد شد. بازي بسيار خوب بازيگران به خصوص دو پتل و عناصر فرمي شاعرانه‌‌ي اين اثر كاري كرده تا ما با يكي از خوش‌ساخت‌ترين و خاص‌ترين آثار سينمايي سال ۲۰۲۱ ميلادي روبه‌رو شويم.

براي بررسي و نقد فيلم هاي روز دنيا از صفحه اصلي سايت ما ديدن كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.